Dr. Seres Géza
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2008. június 23.

Image
Seres Géza, 2005
Debrecen fotós életének súlyát, országos jelentőségét mutatja, hogy két aktív alkotóműhely is működik a Cívisvárosban: az 1931-ben alakult Debreceni Fotóklub néhány tagja 1998-ban megalakította a Debreceni Új Fotóműhelyt. Az immár évtizedes múltra visszatekintő közösségnek jelenleg több mint tíz, rendszeresen kiállító tagja van.

A műhely egyik alapítója, művészeti vezetője Dr. Seres Géza, a Magyar Fotóművészek Szövetsége és a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete tagja, Debrecenből egyedüliként  AFIAP (Nemzetközi Fotóművészek Szövetsége Művésze) minősítő cím birtokosa. A fotóművészetről vallott nézetei meghatározóak a Debreceni Új Fotóműhely szellemiségében, alkotó közössége kialakításában, fenntartásában, a fiatalok szakmai, művészi fejlődésében. A debreceni fotóművészeket ismertettő sorozatban Őt mutatjuk be harmadikként a Fotó Agóra látogatóinak.

Ezúttal is a már hagyományosnak tekinthető szerkezetet követi a bemutató: egy tényszerű, felsorolás-jellegű életrajzot követően az életút, fotográfusi munkásság szubjektívebb ismertetését találja a látogató. Aki rögtön a második részre kíváncsi, kattintson itt.

Életrajzi adatok

1949. máj. 30-án született Nagylétán. Iskolai tanulmányait a Nagylétai Általános Iskolában kezdte, majd Debrecenben, a Fűvészkert utcai Általános Iskolában és a KLTE Gyakorló Gimnáziumában folytatta. A Kandó Kálmán Villamosipari Műszaki Főiskolán villamos üzemmérnök diplomát szerzett 1972-ben, a Debreceni Orvostudományi Egyetemen (DOTE) orvosi diplomát 1981-ben, majd társadalomorvostan szakvizsgát tett 1987-ben. Tíz évig a DOTE-n társadalomorvostant oktatott, majd tizenöt évig orvoslátogató volt. Ma kizárólag a fotográfiával kapcsolatos jövedelemforrásokkal rendelkezik.

© Seres Géza
Mese 1. (1994)

Nős (1975), felesége rendelőintézeti asszisztens. Gyermekei: Judit(1977) képzőművészeti egyetem, tervező grafika szakot végzett, Sára (1980) közgazdasági egyetemet végzett Debrecenben, Dóra (1990) a Medgyessy Gimnázium tanulója. Unokája Regő (2005).

© Seres Géza
Válogatás a természet elemeiből m. 27. (1998)
A fotográfia iránti érdeklődését, mint sokaknál, a családi képek saját kezű elkészítésének vágya keltette fel. Tudását autodidakta módon fejlesztette tovább, immár a DOTE akkoriban szárnyát bontogató fotókörében, s lassan professzionális szintre emelte. Vállalkozását GRÁF Fotóstúdió Bt. néven 1992-ben indította el, és alkalmazott fényképezést, illusztrációs munkákat végez.

Tanulmányúton járt Vilniusban (1987), Hágában (1989), eleget tett a Kínai Fotóművészek Szövetsége meghívásának (2002). Alkalmazott fotós ismereteket oktat a debreceni Medgyessy Ferenc Képzőművészeti Gimnázium és Szakközépiskolában. Ugyanott különböző szintű és tematikájú rövidebb fotótanfolyamokon is tanítja a fényképezést, legújabban saját szervezésű tanfolyamokat is tart.  Alapítója a Metaform Művészeti Alapítványnak, művészeti vezetője volt az Újkerti Fotógalériának, illetve jelenleg is a Debreceni Új Fotóműhelynek. Tagja a Vámospércsi Művésztelepnek, valamint 2000-02. között a debreceni MűTerem Galéria kuratóriumának. 2008. márciusában résztvett a Hortobágyi Nemzetközi Művésztelep munkájában. 1989-ben elnyerte a Debreceni Városi Tanács, 1999-ben a Debrecen Kultúrájáért Alapítván ösztöndíját. 2004-ben megkapta a Debrecen Kultúrájáért kitüntetést.

A Magyar Fotóművészek Szövetsége 1987-ben választotta soraiba. Tagja továbbá a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületnek (MAOE). AFIAP (Nemzetközi Fotóművészek Szövetsége Művésze) minősítő címmel rendelkezik (2007).

© Seres Géza
Válogatás a természet elemeiből m. 29. (1998)
Fontosabb egyéni tárlatai: 

Székelykapuk (Debrecen, Hajdúszoboszló, 1991);
Kamarakiállítás (Debrecen, Nagyvárad, 1993);
Tájak és tájrészletek (Debrecen, 1994);
Aktok ferde műfényben (Vámospércs, 1996);
Válogatás a természet elemeiből (Budapest, Debrecen, 1999);
Táncos képek (Debrecen, Nagyvárad [Románia], Padernborn [Németország], 2000)
Két világ határán (Szeged, 2001);
Tündértánc (Debrecen, 2002);
Kínai kövek (Debrecen, 2003);
Camera obscura változatok táncosokra (Debrecen, 2005);
Alternativ Debrecen (Győr, 2006), Másik Debrecen (Debrecen, 2007).

 

Ezen kívül közel harminc csoportos pályázaton, kiállításon vett részt eredményesen hazánkban (az Esztergomi Biennálékon, a MAOE Fotószalonon és a MAFOSZ szalonon rendszeresen) és külföldön (az utóbbi időben rendszeresen: Biennal International de Fotografia, Medalla Gaudi, Reus [Spanyolország]; továbbá Savoe [Olaszország], Zenta [Jugoszlávia],  Nagyszeben [Románia], Marosvásárhely [Románia], Rivne [Ukrajna]).

 

Művei közgyűjteményekben:

Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét;

Institut Municipal d’Accio Cultural (Reus, Spanyolország);

Országos Széchenyi Könyvtár Jelenkori Fotóművészeti Gyűjtemény és Dokumentáció, Budapest;

és a Világhálón: http://www.artphoto.hu/


 

© Seres Géza
Akt felülettel 6. (2002)
Elnyert díjai száma több tucat, a  jelentősebbek:

Premis Ciutat de Reus de Fotografia 2007,

VII Biennal International de Fotografia, XLVI Medalla Gaudi: Gaudi Medall Premis Ciutat de Reus de Fotografia 2005,

VI Biennal International de Fotografia, XLV Medalla Gaudi: Gaudi Medall+ FIAP Honourable Mention,

XX. MAFOSZ Szalon, Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának díja, Szolnok, 2003.

V Biennial International of Photography.  XLIII Gaudi Medal Gaudi medál + FIAP Honourable Mention, Reus, (2003),

Az ünnepi Debrecen, I. díj, Debrecen, 2001
XI. Országos Aktfotó Pályázat biennále, I. díj, Szentes, 2001.

1. Nemzetközi Fotószalon, Rivne (Ukrajna) 2001. FIAP ezüst érme és Honourable Mention,

V., VIII. Alföldi Fotószalon, I. díj, Szentes, 1999., 2002.

VII., VIII., IX., X., Országos Aktfotó Pályázat biennále, különdíj, III. díj, MAFOSZ plakett 2x,  I. díj, Szentes, 1993., 1995., 1997., 1999., 2001.

Magyar Fotográfia ’86, III. díj, Budapest,

1986.Venus ’86, III. díj, Krakkó, 1986.


Seres Gézát bemutató irodalom (szemelvények): 


Vitéz Ferenc: Pertu Seres Gézával (Hajdú-Bihari Napló, 1996. április 6.);
Györfi Lajos: A szépség titka (riportkötet, Debrecen, 1998);
Komiszár János: Újra „szóla” paraván, műterem mikrofonközelből, riportkötet, (Debrecen, 1999);
Eifert János: Válogatás a természet elemeiből (FotoVideo, 2002/12., 66-67.o.);
Nagy Katalin: Dr. Seres Géza fotóművész pályája (diplomamunka a Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskolán, Debrecen, 2005).

Két képe jelent meg a rangos nemzetközi kiadványban: Graphis Alternative Photography ’95. Évkönyv. Zürich, 1994.

© Seres Géza
Akt felülettel 3. (2003)
 

 

Fotós felszerelése:

 

A '80-as években Pentax MX gépet használt, A Magyar Fotóművészek Szövetsége tagsági pályázatra benyújtott képeit azzal készítette. A Nikon F3-at még mas is használja időnként. Az igényes feladatokhoz Mamiya 645 középformátumú, pentaprizmás tükörreflexes gépét, vagy a Horseman alapdeszkás, nagyformátumú view-kameráját (élességállítás mattüvegen, fekete kendő alatt, esetleg nagyító használatával, majd a mattüveg lecserélése tekercsfilmet tartalmazó hátlapra, 6cm x 9cm méretű; a Linhof Technika megfelelő modelljéhez hasonlít) használja. Digitális gépe FujiFilm FinePix S2 Pro.

Törekvése, hogy a fénykép elkészítésének folyamatában minél több szerepe legyen az alkotónak. Az utóbbi években előszeretettel használja maga készítette, elsősorban sörös dobozokból kialakított ("a név kötelez") lyukkameráit. A másolatok (nyomatok) elkészítéséhez a különböző archaikus és nemes eljárások egyre szélesebb választékát sajátítja el, iktatja repertoárjába. A másoláshoz asztalossal közösen készített másolókeretet használ.

 

© Seres Géza
Camera obscura akt 11. (2005)



 
< Előző   Következő >
Advertisement
Advertisement
Advertisement